5.6 Vandløb, søer og kystvande

Vandet i vores vandløb, søer og i havet er et vigtigt blåt element i de grønne områder. Vandet har oplevelsesmæssig- og rekreativ værdi og er grundlag for plante- og dyrelivet i mange af vores naturområder.

Det blå element i byen kan også bestå af tekniske anlæg til håndtering af regnvand, som derved kan komme til at udgøre en naturværdi. Hertil kommer det usynlige vand, som findes i undergrunden. En del af grundvandsressourcen indgår i kommunens drikkevandsforsyning.

• Vi skal beskytte hele vandkredsløbet og arbejde for, at det opfylder kravene i vandområdeplanerne.
  • Vi skal betragte vores overfladevand som en ressource, der kan indarbejdes som en synlig og attraktiv del af bymiljøet i kommunen.

Beskyttelsen af vandmiljøet sker i dag ske efter EU-direktiver, miljølovgivning og i overensstemmelse med vandområdeplanerne.

EU's Vandrammedirektiv tager afsæt i det samlede vandkredsløb, og har dermed skabt helhedstænkning i forhold til beskyttelse af vandmiljøet. Vandrammedirektivet forpligtiger alle EU-landene til at vedtage rammer for beskyttelsen af både overfladevand og grundvand.

Udmøntningen af vandrammedirektivet sker i Danmark via miljømålsloven, naturplaner og vandområdeplanerne, samt tilhørende bekendtgørelser:

• Vandområdeplanerne skal sikre god kemisk og økologisk tilstand for grundvand, vandløb, søer og havet
  • Natura 2000-planer skal sikre at internationale naturområder bevares
  • Vandområdeplanernes retningslinjer har bindende virkning over for myndighedernes fysiske planlægning og administration, herunder konkret sagsbehandling inden for miljølovgivningen. Helt overordnet skal myndigheden forebygge en forringelse af den nuværende tilstand af vandkredsløbet og gerne sikre en forbedring. Derudover er der en række konkrete indsatser som kommunerne skal gennemføre.

Planloven stiller i § 11a, punkt 20, krav om, at kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for anvendelsen af vandløb, søer og kystvande. Hvidovre har ingen målsatte vandløb, søer eller kystvande, og er ikke omfattet af krav i forhold til de statslige vandplaner. Kommunen har ikke udarbejdet handleplaner for vandområderne og kommuneplanen indeholder derfor ikke retningslinjer herfor.