I København forventes befolkningstallet forsat at vokse markant, drevet af høje fødselstal og indvandring, med en række negative konsekvenser som stigende boligpriser, pres på byens grønne områder og trængsel til følge. For at imødekomme efterspørgslen på boliger planlægges der i perioden frem til 2031 for 60.000 boliger, svarende til ca. 100.000 flere indbyggere, samt for 50.000 nye arbejdspladser. Der ønskes en bred vifte af boligformer og størrelser, der kan favne alle grupper, blandt andet ved at en andel af 20 % almene boliger fastholdes.
De fleste nye boliger tilvejebringes ved omdannelse og fortætning af nedslidte industri- og havneområder, blandt andet Godsbaneterrænet, Valby Syd, Nordhavnen og Nordøstamager. Frem mod 2035 har Københavns Kommune en vision om at skaffe yderligere areal til by- og boligudvikling ved at etablere en kunstig ø i Københavns havn, Lynetteholmen.
Afledt af denne udvikling på boligområdet bliver der fulgt op med en tilsvarende udbygning af den kommunale service og byens rekreative arealer, blandt andet kortlægges i nogle af de nye byområder potentialet for nye grønne områder. Derudover planlægges for at mindske trængslen i byen, både gennem større infrastrukturinvesteringer, som etablering af Sydhavnsmetroen og forundersøgelser om muligheden for en Østlig Ringvej, såvel som tiltag der skal øge fremkommelighed og tryghed i trafikken samt fremme bæredygtig transport ved en prioritering af gående og cyklister.
Brøndby Kommuneplan 2019
Et vigende befolkningstal i Brøndby Kommune ønskes modvirket, hvorfor der planlægges for et varieret boligudbud til borgere i alle livets faser. Man ønsker især tilflyttere i den erhvervsaktive alder og har udarbejdet retningslinjer om blandt andet boligtyper og -størrelser, der skal være med til at skabe attraktive boligområder, der modsvarer boligbehovet i hovedstadsområdet.
I den igangværende planperiode omdannes to tidligere erhvervsområder ved henholdsvis Kirkebjerg Parkvej og Banemarksvej til ca. 1.750 nye boliger. Størstedelen heraf, ca. 1.500 etageboliger og rækkehuse vil udgøre bydelen Kirkebjerg tæt på Glostrup Station og en fremtidig letbanestation på Sdr. Ringvej. Sammen med 500 planlagte kollegieboliger på Brøndbyøster Boulevard, vurderes Brøndbys behov hermed dækket frem til 2031.
Af andre tiltag kan nævnes omdannelsen af Sportsbyen omkring Brøndby Stadion til et erhvervsområde for idræts- og oplevelsesøkonomi, modernisering af erhvervsområdet Priorparken/Vibeholm, udpegning af en række grønne bykiler og på længere sigt udvikling af Brøndby Strand Centrum med flere mødesteder, mere detailhandel og op til 400 nye boliger.
Rødovre Kommuneplan 2018
Da det forventes, at de senere års befolkningstilvækst i Rødovre forsætter, er attraktive og tidssvarende boliger til alle aldre og familietyper også her et centralt emne.
I skrivende stund omdannes der en række byområder til primært boligformål. Irmabyen, nybyggeriet ved Rødovre Station og det nye boligområde Islev Have forventes tilsammen at rumme over 1.600 boliger, som til dels allerede nu er opført. Derudover er der udarbejdet en helhedsplan for Bykernen nord for Rødovre Centrum. Den tænkes som et supplement til eksisterende detailhandel og offentlige funktioner på stedet og indeholder ligeledes muligheden for et stort antal nye boliger fra 2022 og fremefter.
Samarbejdet om LOOP City og de nye muligheder letbanen i Ring 3 vil give er fortsat en vigtig del af Rødovres planlægning, ligesom der på sigt ønskes etableret en metroforbindelse til centrum. Et andet nævneværdigt fokus er en målrettet indsats for at bevare Rødovres lokale identitet gennem kulturarven og videreudvikling af eksisterende grønne områder som f.eks. Vestvolden til brug for det almene friluftsliv.