8.7 Anlæg til deponi og behandling af affald

Deponering af affald kan forurene vand, jord og luft og er derfor ikke hensigtsmæssig i en cirkulær økonomi. Derfor er der i den nationale affaldsplan sat mål for, at mængden af deponeret kommunalt affald senest i 2035 skal være reduceret til højst 10% af den samlede mængde af produceret kommunalt affald. Behovet for plads til deponier vil derfor være nedadgående.

Mindre affald til deponi og krav om mere sortering øger behovet for genanvendelsesanlæg.og affaldsbehandlingsanlæg. De er nødvendige for at vores affald kan genanvendes og nyttiggøres  på en god og forsvarlig måde. Derfor tager vi i vores planlægning højde for, at der også fremover er plads til denne del af samfundets infrastruktur.

Ved placering af genanvendelsesanlæg og affaldsbehandlingsanlæg skal der tages højde for, at de ikke kommer i konflikt med anden anvendelse eller forringer eksisterende kulturelle og landskabelige kvaliteter. Ud fra det nuværende behov, fastholder vi de udpegede arealer og tager hensyn til dem ved planlægning for forureningsfølsom anvendelse.

• Der skal sikres arealer til den nødvendige udbygning af samfundets infrastruktur til genanvendelsesanlæg og affaldsbehandlingsanlæg.
  • Det skal ske under størst mulig hensyntagen til landskabet, de kulturhistoriske værdier og med færrest mulige gener for beboerne og miljøet.

Kort over anlæg til deponi og affald

8.7.1

Der er udlagt areal til deponering af affald på Avedøre Holme ved AV Miljø.

8.7.2

Der må ikke udlægges arealer således, at afstanden mellem forureningsfølsom arealanvendelse og affaldsdeponiet AV Miljø bliver mindre end 500 meter, medmindre det ved undersøgelser godtgøres over for den overordnede planmyndighed, at der ikke er miljømæssige gener forbundet hermed.

8.7.3

Anlæg til at modtage, behandle, omlaste eller deponere affald må ikke lokaliseres i områder, hvor der kan opstå konflikt med andre væsentlige planlægningsmæssige interesser, med mindre særlige forhold eller overordnede hensyn taler herfor.

8.7.4

Der må ikke udlægges arealer således at afstanden mellem forureningsfølsom arealanvendelse og nedennævnte affaldsanlæg bliver mindre end de anførte i skemaet herunder, medmindre det ved undersøgelser godtgøres, at der ikke er miljømæssige gener forbundet hermed.

Affaldsbehandlingsanlæg

Afstandskrav

Deponeringsanlæg

Biogasanlæg

Regionale komposteringsanlæg for haveaffald

500 meter

Komposteringsanlæg for andet end haveaffald

Nedknusningsanlæg

Affaldsbehandlere

Komposteringsanlæg for haveaffald

300 meter

Genanvendelsesanlæg

0-300 meter

Slamforbrændingsaffald

150 meter

Slammineraliseringsanlæg

100 meter

Slamtørringsanlæg

100 meter

8.7.5

Anlæg, som modtager, behandler eller omlaster forurenet overskudsjord, må ikke lokaliseres i områder, hvor der kan opstå konflikt med kommuneplanens beskyttelsesinteresser, med mindre særlige forhold eller overordnede hensyn taler herfor.

Det kan være vanskeligt at placere anlæg til behandling og deponi af affald, men med det nationale mål om mere grøn omstilling og mindre affald til deponi vil behovet over tid forventeligt mindskes. Der er mange forskellige typer af affald, og dermed også mange forskellige typer affaldsbehandleranlæg.

Det er en national interesse at sikre at tilstrækkeligt affald genbruges og genanvendes: for det affald, hvor dette ikke er muligt, skal der være den nødvendige kapacitet til forbrænding og deponering af affald i kommunerne, og at denne sikres i kommuneplanlægningen. De konkrete arealreservationer til og retningslinjer for tekniske anlæg er i høj grad fastlagt på baggrund af konkrete krav fra Staten.