8.5 Kollektiv trafik

Målsætninger

Luk alle
Åbn alle

Vi transporterer os mere og længere, og det er en tendens, der vil fortsætte også i denne kommuneplanperiode. Det er især bilen, der er vores foretrukne transportform, og det er også klart, for det er en bekvem transportform. Men de mange biler på vejene giver trængselsproblemer, de belaster miljøet – både lokalt og globalt – og de skaber barrierer i byen. Det er derfor vigtigt, at der findes attraktive alternativer til bilen, herunder kollektiv transport. Den kollektive transport er med til at sikre en god mobilitet for alle borgere i kommunen. I dag har kun halvdelen af Hvidovres husstande adgang til bil, og derfor skal vi sikre et alternativ. Kollektiv transport kan også være med til at sikre, at vi udleder mindre CO2 og mindsker den lokale luftforurening. Sidst men ikke mindst er kollektiv transport med til at sikre et bedre bymiljø. Derfor skal den kollektive transport højnes i Hvidovre.

Hvidovre er en integreret del af hovedstadsområdet, og vores borgere har behov for ikke bare at komme rundt i vores kommune, men også at krydse kommunegrænsen. Derfor skal den kollektive trafik styrkes i samarbejde med vores nabokommuner. Det gælder for busserne, men også etablering af anden højklasset kollektiv trafik gennem kommunerne. Vi bakker fuldt op om de aktuelle planer om etablering af mere højklasset kollektiv trafik i form af BRT langs Avedøre Havnevej og udbygning af metroen til blandt andet Hvidovre Hospital. Også Hvidovres borgere vil få gavn af disse markante forbedringer af den kollektive trafik i hovedstadsområdet.

Hvidovre har fem S-togsstationer, Rødovre, Hvidovre, Åmarken, Friheden og Avedøre. S-togene er et godt alternativ til bilen – især i forbindelse med pendling mellem arbejdssted og bolig. Det er en vigtig transport, og den foregår i myldretiden, hvor vejnettet er ekstra belastet. Derfor er det vigtigt at understøtte stationsnærhedsprincippet ved at give mulighed for fortætning ved stationerne, og derved sikre at flere bor eller arbejder i nærheden af en station. Stationerne er også vigtige for brugere, der bor udenfor stationernes kerneopland. De benytter stationerne til omstigning mellem de kollektive transportformer og til parkering af cykler og biler.

Busserne skal gøre det lettere at komme rundt i kommunen, og busserne skal have bedre fremkommelighed vha. busbaner og prioriteringer i kryds. Movia arbejder løbende sammen med kommuner og regioner om at forbedre bussernes fremkommelighed på vejnettet og dermed forkorte rejsetiden og minimere forsinkelser på grund af trængsel.

Desuden skal busstoppestederne gøres mere tilgængelige for personer med handicap, og der skal indrettes god cykelparkering ved stationerne og de større busstoppesteder.

Kommunalbestyrelsens målsætninger: 

  • Vi vil arbejde for metro til Hvidovre samt at bakke fuldt op om de aktuelle planer om etablering af højklasset kollektiv trafik til blandt andet Avedøre Holme og Hvidovre Hospital, jf. Trængselskommissionens anbefalinger og Region Hovedstadens oplæg. 
  • Den kollektive trafik skal udbygges og forbedres, og der skal arbejdes for bedre koordinering af den samlede kollektive trafik.  
  • Personer med funktionsnedsættelse skal have god tilgængelighed til den kollektive trafik og ved færden på offentlige veje, stier og pladser.
  • Det skal være let, smidigt, overskueligt og trygt at skifte mellem cykel og bus. Derfor skal der indrettes gode muligheder for cykelparkering ved stationerne og de større busstoppesteder.

Redegørelse

Luk alle
Åbn alle

S-tog 

S-togstrafikken administreres af staten og DSB. Kommunen ønsker at være i fortsat dialog med staten og DSB om forbedringer af S-togbetjeningen i Hvidovre. 

Stationer

Kommunen vil i samarbejde med Movia og DSB arbejde for løbende at optimere samordningen mellem togtrafikken og den kollektive bustrafik ved togstationerne. I samarbejde med DSB vil det desuden blive tilstræbt løbende at forbedre cykelparkeringsforholdene og tilgængeligheden til togstationerne. 

Busser

I Hvidovre har vi to A-buslinjer (1A og 4A) og to S-buslinjer (200S og 500S). A-busser er de primære busser i det centrale København og er kendetegnet ved at have hyppige afgange og mange stoppesteder. S-busserne forbinder stationer og andre trafikale knudepunkter, de kører lange trækninger og stopper kun få gange undervejs.

Kommunen og Regionen har ansvaret for at bestille og finansiere bustrafikken i Hvidovre, mens det er trafikselskabet Movia, der har ansvaret for selve busdriften. Region Hovedstaden tager sig af linjerne 200S og 500S. Alle øvrige buslinjer, det vil sige linjerne 1A, 4A, 10, 11, 22, 132, 133, 137 og 139 finansieres af Hvidovre Kommune i samarbejde med nabokommuner. Flere af de nævnte buslinjer udmærker sig ved at der med nabokommuner og region har lavet en aftale om det såkaldt strategiske net for de kommende fire år. Det strategiske net er den stærke rygrad i den kollektive trafik, som borgerne og virksomhederne kan stole på, fordi der her er forudsigelighed og stabilitet i den tilbudte service. Det strategiske net understøttes med gode stationer og busterminaler som knudepunkter med fokus på at få flere til at rejse med kollektiv trafik.

Planlægningen af busbetjeningen foregår i et samarbejde med Movia, en række nabokommuner og Regionen, idet de fleste buslinjer krydser kommunegrænsen og dermed er fælles med en eller flere af nabokommunerne. Planlægning af busbetjeningen er derfor i høj grad et fælles kommunalt ansvar. 

Trafikselskabet Movia har udarbejdet Mobilitetsplan 2020 med mål og indsatser for den kollektive bustrafik frem mod 2030.

Mobilitetsplanen opererer med fire indsatser for perioden: 

  • Sammenhæng på tværs
  • Grøn og bæredygtig omstilling
  • Pendlingen til og fra arbejdspladser
  • Kollektiv mobilitet uden for de større byer

De opstillede mål og indsatser i Mobilitetsplan 2020 er, med undtagelse af kollektiv mobilitet uden for de større byer, i god overensstemmelse med Hvidovres mål for den kollektive trafik.

Hvidovre Kommune har besluttet et række forbedringer i den kollektive bustrafik fra 2021 og 2022 som blandt andet forbedrer betjeningen af Byvej samt opprioriterer busforbindelsen mellem Hvidovre og Københavns Hovedbanegård og Rådhuspladsen.

I Hvidovre Kommune er der siden 2018 blevet investeret massivt i digital trafikinformation ved busstoppestederne i kommunen. I løbet af 2021 vil der således være opsat digital køreplaninformation med realtid ved omkring 65 af de mest benyttede busstoppesteder – hvilket dækker mere end 80% af kommunens påstigende buspassagerer.

En målsætning om fossilfri kollektiv bustrafik i 2030 arbejdes der også konkret med. Fra 2022 indsættes der eldrevne busser på buslinjerne 1A, 10, 11 og 133, som alle kommer til at betjene Hvidovre Kommune. Herved bliver busserne på disse linjer ikke alene fossilfri, men de bliver også emissionsfri. Ultimo 2023 forventes det, at også buslinjerne 22, 132, 137 og 139 overgår til at blive betjent med emissionsfrie busser.

Et af de mere relevante virkemidler i kommuneplansammenhæng er ”fokus på fremkommelighed”. Her er det nemlig kommunerne, der har det direkte ansvar for infrastrukturen. Det kan enten ske via projekter, der direkte forbedrer bussernes vilkår eller ved at tænke busfremkommelighed ind i kommunens øvrige trafik- og vejprojekter. Movia har peget på udvalgte strækninger, der vurderes som særligt egnede til fremkommelighedstiltag, herunder nogle i Hvidovre.

Konkret er der i 2020 etableret bedre fremkommelighed for busserne i fire lyskryds på Hvidovrevej og i 2021 bliver noget tilsvarende etableret i krydset Avedøre Havnevej/Kettegård Allé.

I de kommende år forventes befolkningstallet at stige markant i hovedstaden. Transportsystemet vil komme under yderligere pres i kraft af den generelle økonomiske vækst og fordi flere mennesker får behov for at transportere sig. Trængselskommissionen har haft til opgave at formulere en strategi for reduktion af trængsel og luftforurening samt modernisering af infrastrukturen i hovedstaden. Strategien ”Mobilitet og fremkommelighed i hovedstadsområdet” udkom i 2013 og anbefaler blandet andet for Ringbyen etablering af højklasset kollektiv trafik i korridorerne på henholdsvis Frederikssundsvej og i Ring 2½ herunder forbindelse mellem Ring 2½ og henholdsvis Glostrup Station og Ny Ellebjerg Station. Sidstnævnte er relevant for Hvidovre, da strategien foreslår en linjeføring forbi Hvidovre Hospital og Friheden Station. 

Letbane i Ring 3 og højklasset bus til Avedøre Holme

Den 20. juni 2013 blev der indgået en principaftale mellem staten, Region Hovedstaden og de 11 kommuner i Ringby-samarbejdet, herunder Hvidovre. Det fremgår af aftalen, at parterne forpligter sig til at anlægge en ca. 28 km lang letbane i Ring 3 på strækningen Lundtofte - Ishøj. Staten finansierer 40 % af anlægsudgiften, mens driften skal finansieres af kommunerne og regionen. Lov om Letbane i Ring 3 blev vedtaget i februar 2014, og der er indgået aftale med Metroselskabet om varetagelse af opgaven med anlæg af letbanen.

Arbejdet med anlægget er blevet forsinket, og letbanen forventes færdig i 2025. Denne letbanestrækning udgør første etape af en samlet letbaneløsning som de 11 kommuner og Region Hovedstaden har aftalt. Anden etape af letbaneløsningen var tænkt som en letbanestrækning fra Glostrup Station via Park Alle til Brøndby Strand og videre til Avedøre Holme. Denne strækning er der dog i principaftalen fra 2013 afsat 25 mio. kr. til at opgradere med elementer af en højklasset kollektiv busforbindelse.

Arbejdet med en højklasset busforbindelse mellem Brøndbyvester og Avedøre Holme – hvor buslinje 500S til daglig kører - blev sat i gang i 2019. Frem til 2021 udarbejdes et projektforslag, og fra 2022 til 2024 etableres de anlægsmæssige forbedringer, så strækningen er klar, når letbanen forventeligt kan indvies året efter. 

BRT og Metro 

Etablering af højklasset kollektiv trafik langs “Ring 2½” kan med fordel etableres som en såkaldt BRT, som er en forkortelse for det engelske Bus Rapid Transit. BRT er i princippet en letbane på gummihjul og en BRT tilbyder mange af de samme fordele som en letbane. En BRT har samme høje fremkommelighed som en bane, da BRT-bussen også kører i eget tracé. Passagerkapaciteten i en BRT-bus nærmer sig et letbanetog, idet disse kan være op mod 25 meter lange. En moderne BRT-bus er naturligvis eldreven, men modsat en letbane kører den på batterier. Man sparer derved omkostninger til etablering og vedligeholdelse af skinner, køreledninger og master i byrummet. Aalborg Kommune er i øjeblikket ved at etablere BRT under navnet “PlusBus”. Erfaringsmæssigt koster etablering af BRT under en fjerdedel af en letbane.

Movia har i 2020 lavet et skitseforslag for en BRT langs Ring 2½ mellem Gladsaxe og Avedøre Holme. Skitseforslaget involverer Gladsaxe, Rødovre, Brøndby og Hvidovre kommuner samt Region Hovedstaden. Statens støtte til projektet er netop blevet bekræftet med Regeringens udspil til infrastrukturplan den 8. april 2021, hvor det er indeholdt og det statslige bidrag til udgifterne anslås til 0,6 mia. kr.

Metroselskabet har tidligere lavet en analyse af etablering af en metroforbindelse mellem Ny Ellebjerg og Hvidovre Hospital. En forbindelse som vil koble Hvidovre Kommune tættere sammen med København og som vil gøre det muligt at komme til og fra København på ganske få minutter. En metroforbindelse vil få endestation ved Hvidovre Hospital, hvor også den påtænkte BRT-forbindelse mellem Avedøre Holme og Gladsaxe vil få station, så skift mellem BRT og Metro let vil kunne foregå. 

I de senere år er der vedtaget en lang række større og mindre anlægsprojekter inden for jernbanen og den øvrige kollektive trafik. Blandt de større baneprojekter kan nævnes Signalprogrammet, Femern Bælt-forbindelsen, elektrificeringsprogrammet, Sydhavnsmetroen, letbane i Ring 3 m.fl. Disse initiativer giver nye udviklingsmuligheder for den danske jernbane og betyder, at de senere års vækst i den kollektive trafik forventes at fortsætte fremover. 

”Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032” giver et overblik over vedtagne projekter og den forventede udvikling i togbetjening og passagerprognoser på 5, 10 og 15 års sigt. 

Afrejser og ankomster på stationer i Hvidovre, hverdage

 

2015

2022

2027

2032

Avedøre

6.100

5.700

5.800

5.900

Friheden

8.400

7.000

7.100

7.100

Hvidovre

5.800

5.800

5.900

5.900

Rødovre

7.500

6.300

6.400

6.500

Åmarken

2.400

2.700

2.900

2.900

 

Trafikplanen henviser til Metroselskabets analyse af en højklasset kollektiv trafikløsning fra Ny Ellebjerg station til Hvidovre Hospital og Bispebjerg Hospital. Analysen, udført i samarbejde med Region Hovedstaden, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og Hvidovre Kommune, lå færdig i april 2019 og beskriver en række forskellige scenarier med forskellige typer højklasset trafik til hhv. Hvidovre og Bispebjerg Hospital.