6.8 Robusthed overfor terrænnært grundvand

Stigning i det terrænnære grundvand kommer til dels af klimaforandringerne, men også af andre faktorer som renovering af kloakker og mindre oppumpning af grundvand til drikkevand samt stigende havvandstand.

Vi vil arbejde for, at det stadig er tørt og godt at bo i Hvidovre. Vores ambition er at få overblik over de styrende faktorer i de forskellige områder i Hvidovre for at kunne målrette løsningerne lokalt. Vi vil forsøge at udnytte det terrænnære grundvand som en ressource og vil samtænke løsninger med de øvrige klimatilpasningstiltag.

• Vi vil forsøge at begrænse gener fra terrænnært grundvand.
  • Vi vil kortlægge problemets omfang og udpege mulige løsninger.
  • Vi vil samtænke bæredygtige løsninger på problemer med terrænnært grundvand med øvrige klimatiltag.

6.8.1

Ved kommende anlæg og byudvikling skal der tages højde for mulig stigning af grundvandsstanden, bl.a. i forhold til fundering og hvorvidt det bør undgås at etablere kælder.

Stigning i det terrænnære grundvand kommer dels af den øgede årlige nedbør og dels af et stigende havvandsniveau, som betyder at der i længere perioder “står vand på terræn” eller at terrænet med tiden får mere moseagtig karakter. Fænomenet må primært forventes om efteråret og vinteren, men kan brede sig ud over flere sæsoner.

Udfordringen med stigende terrænnært grundvand vil øges når kloakkerne renoveres, idet den drænende effekt af ældre, utætte rør forsvinder. Herudover er vandindvinding mindsket i mange byområder grundet dårlig vandkvalitet, hvilket også øger udfordringerne med terrænnært grundvand.

I områder, der på nuværende tidspunkt er udfordrede i forhold til terrænnært grundvand, oplever grundejere at vandet trænger ind i kældre eller står på terræn. Her har én af løsningerne været at etablere omfangsdræn, der kan være en dyr løsning for den enkelte grundejer. Vandet fra omfangsdrænene kobles på kloakken, der i forvejen er belastet af øgede regnmængder. Der er altså brug for løsninger, der ikke blot skubber problemet videre.

Hvidovre Kommune vil kortlægge, hvor der er problemer med terrænnært grundvand, og hvor der muligvis vil forekomme problemer i fremtiden. Desuden vil vi indsamle viden om, hvordan terrænnært grundvand håndteres i andre kommuner og undersøge om de kan tilpasses Hvidovre. Desuden at indgå i dialog med de forskellige samarbejdspartnere, der er relevante for de forskellige løsningsmodeller.

Løsningerne skal tilstræbes bæredygtige og samtænkes med de øvrige klimatilpasningsprojekter.

Arealer langs kysten vil have stigende grundvandstand svarende til niveauet af den stigende havvandstand. Ved stormflod forventes grundvandstanden at stige midlertidigt.