1.8 Udvikling af Hvidovrevej

Hvidovrevej er på strækningen fra Hvidovre Station til Frihedens Station byens ”hovedgade”, der binder store dele af kommunen sammen på langs mellem de to S-banelinjer. Det er også her, mange af de fælles mødesteder i og uden for centrene findes.

For at skabe bedre forudsætninger for byliv skal byfunktioner og nye boliger samles i udvalgte knudepunkter langs strækningen. Denne fortætning skal være med til at skabe flere mødesteder og attraktive byrum, der inviterer til ophold og skaber rammerne for byliv.

En opgradering af Hvidovrevej og de tilstødende centerområder vil have en positiv effekt på hele kommunen. Det er dog særligt de tilstødende boligområder, der vil kunne sikres nærhed til en bymæssighed, der i højere grad vil kunne dække beboernes nuværende og fremtidige behov for adgang til kollektiv trafik, oplevelser, indkøb mv.

• Byomdannelsen skal ske i form af punktvis fortætning med nye boliger og andre byfunktioner i udvalgte områder på strækningen
  • Hvidovrevej skal være godt forsynet med kollektiv trafik, så beboerne i de omkringliggende boligområder får let adgang til byfunktionerne i knudepunkterne på strækningen og til stationerne på S-banen
  • Hvidovrevej skal på strækningen have en udformning, der nedprioriterer biltrafikken, tilgodeser bustrafikken og cykling, og i knudepunkterne give gode rammer for et rigt og varieret byliv.

Vejstrukturen og bygningsmassen i de bagvedliggende boligområder gør det umuligt at forsyne disse med kollektiv trafik. For at sikre beboerne en mulighed for at vælge bæredygtige trafikale løsninger, skal Hvidovrevej opgraderes med kollektiv trafik. Denne kollektive trafik skal dels forbinde centerområderne og knudepunkterne internt på hele strækningen, dels give let og hurtig adgang til S-stationerne og trafikterminalerne.

Der skal på én og samme tid fokuseres på en strategisk behandling af bymiljøet og trafikstrukturen på strækningen.

For at øge tætheden af mennesker, oplevelser og byliv skal bebyggelsen langs Hvidovrevej overvejende have et bymæssigt præg og indhold. I knudepunkterne skal ny bebyggelse derfor opføres i 3-5 etager. Omkring stationerne skal der kunne bygges endnu tættere og højere.

Områder udlagt til centerformål afløses af blandede byområder som perler på en snor ved at udvælge knudepunkter langs Hvidovrevej, hvor ikke generende erhverv, offentlige tilbud og andre byfunktioner samles for at styrke bylivet.

Strækningerne mellem knudepunkterne vil fortsat skulle have karakter som en færdselsåre uden væsentlige opholdsarealer langs vejen. Her er der afdæmpet og roligt, og den eksisterende lave bebyggelse fastholdes. I dag er der på disse strækninger mellem knudepunkterne en lang række indadvendte aktiviteter. For at give strækningerne et bymæssigt præg, bør aktiviteterne åbne sig og være synlige ud mod Hvidovrevej.

Selve Hvidovrevej skal ombygges, så der kan ske en prioritering af bustrafikken, nedsættelse af biltrafikkens hastighed og reduktion af vejens barrierevirkning. Dette kan f.eks. gøres ved kun at have én vejbane i normal bredde i hver retning og etablere brede midterrabatter med beplantning, belægning og belysning af høj kvalitet. Hvor der på grund af de lokale bebyggelsesforhold, funktioner og solorienteringen er gode muligheder for ophold og aktiviteter, kan indsnævringen af vejforløbet bruges til at skabe nye, attraktive pladsdannelser og byrum.

Der skal sikres en god tilgængelighed for cyklister og fodgængere til knudepunkterne ved at etablere et net af stier, der giver let og sikker adgang mellem boligområderne og knudepunkterne langs Hvidovrevej. I knudepunkterne skal der etableres gode, organiserede parkeringsforhold for cykler, både i forhold til målene i knudepunkterne og til skift mellem bus og cykel. Bilparkering i knudepunkterne skal begrænses, på den måde skabes mere plads til byliv.

Det er vigtigt, at Hvidovrevej ses som ét samlet forløb. Det betyder, at hele vejen skal tænkes som en helhed, men at de enkelte dele af strækningen skal bearbejdes forskelligt og tilpasses de lokale forhold.

Genkendelighed er nøgleordet i at se Hvidovrevej som ét forløb i vekslingen mellem de forskellige bymiljøer, brede og smalle gaderum mm. Det kunne eksempelvis opnås gennem brugen af bestemte materialer og ensartet byinventar.