Detailhandlen i Hvidovre Kommune er en integreret del af detailhandelsstrukturen i Hovedstadsområdet. Vores butikker er derfor gennem årene blevet presset af de nye, store butikskoncentrationer som Rødovre Centrum, Fisketorvet, Spinderiet og Fields.
Vi lægger vægt på, at indkøb kan gøres til fods, på cykel eller med kollektiv trafik, og en forudsætning for dette er, at borgere kan foretage deres dagligvareindkøb i nærområdet.
Vi vil arbejde for at fastholde et varieret detailhandelsudbud primært i bymidten (Frihedens Butikscenter) og det centrale bydelscenter i Hvidovre Nord. Butikkerne skal holdes samlet for at fremme en synergieffekt mellem butikkerne indbyrdes og med det øvrige byliv.
Via planlægning vil vi skabe mulighed for fornyelse af detailhandelsarealet, ved at omdanne eksisterende butikslokaler til f.eks. restaurations- eller servicevirksomhed, for at skabe plads til nye tidssvarende butikslokaler. Samtidig bliver der mulighed for større dagligvarebutikker.
Fremtidige butikker skal placeres indenfor detailhandelsstrukturens afgrænsning.
Detailhandelsstrukturens afgrænsning fremgår af retningslinjekort. Detailhandelsstrukturen er opdelt med bymidte, bydelscentre, lokalcentre og områder til særligt pladskrævende varegrupper.
Bymidte:
Bydelscentre:
Lokalcentre:
Områder til særligt pladskrævende varegrupper:
De maksimale bruttoetagearealer og butiksstørrelser for de enkelte butikker i bymidte, bydelscentre, lokalcentre og områder til særligt pladskrævende varegrupper i Hvidovre Kommune er fastsat i nedenstående tabel 1.7.a.
Udenfor detailhandelsstrukturen må der etableres detailhandel til salg af egne produkter, når den enkelte butik ikke overstiger 200 m2 bruttoareal.
I Hvidovre Havn kan der udlægges arealer til butikker til brug for de kunder, der i øvrigt benytter havneområdet på grund af dets primære funktion. Butiksstørrelsen må ikke overstige 200 m2 bruttoetageareal, og det samlede butiksareal må ikke overstige 500 m2.
Afgrænsningen af bydelscentret i Avedøre kan ændres for at skabe mulighed for etablering af nyt butiksareal jf. retningslinje 1.7.2.
Der kan i planperioden planlægges for ét nyt lokalcenter, hvis der i oplandet til dette etableres tilstrækkelig nye boliger jf. nedenstående tabel 1.7.a.
|
Retnings-linjer |
Den maksimale butiksstørrelse |
||
Samlet ramme til butiksformål |
Daglig-varer |
Udvalgs-varer |
Særligt pladskræ-vende varer |
|
Bymidte Friheden |
20.000 |
5.000 |
2.000 |
|
Bydelscenter Hvidovre Stationscenter |
15.000 |
5.000 |
2.000 |
|
Bydelscenter Rebæk Søpark Centret |
5.000 |
5.000 |
3.000 |
|
Bydelscenter Hvidovrevejens Butikstorv |
7.000 |
5.000 |
2.000 |
|
Bydelscenter Avedøre Stationsby |
10.700 |
5.000 |
2.000 |
|
Lokalcenter Hvidovrevej Nord |
1.500 |
1.200 |
500 |
|
Lokalcenter Hvidovre Bymidte |
1.000 |
1.200 |
500 |
|
Lokalcenter Hvidovrevej / Glimvej |
2.000 |
1.200 |
500 |
|
Lokalcenter Bredalsparken |
3.000 |
1.200 |
500 |
|
Lokalcenter Hvidovre Torv |
2.000 |
1.200 |
500 |
|
Lokalcenter Kettevej |
3.000 |
1.200 |
500 |
|
Lokalcenter Brostykkevej/Hvidovrevej |
3.000 |
1.200 |
500 |
|
Lokalcenter Åmarken |
1.000 |
1.200 |
500 |
|
Lokalcenter Gammel Køge Landevej |
3.000 |
1.200 |
500 |
|
Lokalcenter Copenhagen Business Park |
1.000 |
1.200 |
500 |
|
Lokalcenter uden placeringen |
1.700 |
1.200 |
500 |
|
Område til butikker med særlig pladskrævende varer ved Gl. Køge Landevej 463-507 |
2.000 |
0 |
0 |
2.000 |
Område til butikker med særlig pladskrævende varer ved Gl. Køge Landevej 515-531/Søvangsvej 4 |
5.880 |
0 |
0 |
5.880 |
Tabel 1.7.a til retningslinje 1.7.3. Røde tal er ændret i forhold til Kommuneplan 2016.
Der er i forbindelse med arbejdet med Kommuneplan 2021 udarbejdet en detailhandelsanalyse. Denne analyse beskriver bl.a. omsætningen i detailhandlen i 2020 og den forventede omsætning i 2031. Se nedenstående tabeller (tabel 1.7.b og 1.7.c).
Omsætning 2020 fordelt på områder og brancher (mio. kr. inkl. moms) |
||||||
|
Dagligvarer |
Udvalgs-varer i alt |
Beklædning |
Bolig-udstyr |
Øvrige udvalgs-varer |
Detai-handel i alt |
Hvidovre C |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
Hvidovretorv/Landlystvej |
* |
* |
- |
* |
- |
41 |
Hvidovrevej/Baunebakkevej |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
Hvidovre Nord i øvrigt |
196 |
74 |
* |
* |
* |
270 |
Hvidovre Nord i alt |
466 |
227 |
57 |
80 |
90 |
693 |
Risbjerg |
145 |
25 |
* |
* |
* |
170 |
Strandmarken |
508 |
147 |
36 |
47 |
64 |
655 |
Avedøre |
276 |
58 |
* |
* |
* |
334 |
Hvidovre Kommune i alt |
1.337 |
506 |
96 |
209 |
158 |
1.843 |
Tabel 1.7.b Omsætning 2020 fordelt på områder og brancher (mio. kr. inkl. moms)
Omsætning 2031 fordelt på områder og brancher (mio. kr. inkl. moms) |
||||||
|
Dagligvarer |
Udvalgs-varer i alt |
Beklædning |
Bolig-udstyr |
Øvrige udvalgs-varer |
Detail-handel i alt |
Hvidovre C |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
Hvidovretorv/Landlystvej |
* |
* |
- |
* |
- |
44 |
Hvidovrevej/Baunebakkevej |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
Hvidovre Nord i øvrigt |
272 +/-25 |
104 +/-10 |
* |
* |
* |
376 |
Hvidovre Nord i alt |
646 +/- 65 |
319 +/-30 |
80 |
112 |
126 |
965 |
Risbjerg |
201 +/-20 |
35 +/-3 |
* |
* |
* |
236 |
Strandmarken |
704 +/-70 |
206 +/-20 |
51 |
65 |
90 |
910 |
Avedøre |
383 +/-40 |
82 +/-5 |
* |
* |
* |
464 |
Hvidovre Kommune i alt |
1.855 +/- 150 |
709 +/-60 |
147 |
320 |
242 |
2.564 |
Tabel 1.7.c Omsætning 2031 fordelt på områder og brancher (mio. kr. inkl. moms). Usikkerhederne viser betydning af en yderligere ændring af den almindelige økonomiske vækst på 10%.
Fremskrivningen af omsætningen viser omsætningerne i de enkelte områder. Deres udgangspunkt kan sammenlignes med 2020, og viser en betydelig vækst i omsætningen. Dette er dog med den forudsætning, at omsætningen udvikler sig som gennemsnittet i resten af landet. Denne forudsætning er muligvis optimistisk for særligt udvalgsvarehandlen i Hvidovre Nord, der er i hård konkurrence med Rødovre Centrum.
Detailhandelsanalysen viser, at der ikke er udvidelsesmuligheder for detailhandlen i Hvidovre Nord, Risbjerg og Strandmarken. For Hvidovre Nord viser analysen, at det er usikkert om området forsat vil kunne tiltrække tilstrækkeligt forbrug udefra til at fastholde sin andel af omsætningen på regionalt niveau.
For Risbjerg og Strandmarken viser analysen at der ikke er nogen nævneværdig vækst i forbruget i forhold til omsætningens fremskrivning.
Teoretisk vækst i m2 fordelt på områder og brancher (kr/m2) 2032 |
||
|
Dagligvarer |
Udvalgsvarer i alt |
Hvidovre Nord |
- 7.046 |
- 6.010 |
Risbjerg |
6.464 |
2.506 |
Strandmarken |
2.275 |
270 |
Avedøre |
8.606 |
7.442 |
Hvidovre Kommune i alt |
10.298 |
4.208 |
Tabel 1.7.d Teoretisk vækst i m2 fordelt på områder og brancher 2032 i forhold til den nuværende situation
Analysen viser derimod, at der, på grund af stigende befolkning og et lille eksisterende bruttoareal, er muligheder for udvidelse af detailhandlen i Avedøre. Der er i dag knapt 5.000 m2 dagligvarebutikker og blot 500 m2 udvalgsvarebutikker i Avedøre. Derfor vurderes det, at en vækst i dagligvarearealet i Avedøre på 50% svarende til ca. 2.500 m2 og en vækst på ca. 2.000-3.000 m2 udvalgsvare er realistisk.
Ændringerne forventes ikke at ændre på oplandene til de enkelte centre.
Afgrænsning af bymidte og bydelscentre
Der er ikke fastlagt nye afgrænsninger af bymidte og bydelscentre, men retningslinjerne giver mulighed for en udvidelse af bydelscenteret i Avedøre. Udvidelsen af Avedøre Bydelscenter skal ses i sammenhæng med udvikling af boligområderne i området, og den konkrete ændring af afgrænsningen bør afvente mere præcis planlægning af området.
Forøgelse af maksimale butiksstørrelser
De maksimale butikstørrelser hæves i de områder, der har butikker, der udnytter eller næsten udnytter de nuværende maksimale butiksstørrelser. Dette er fastsat for, at give mulighed for at modernisere de nuværende butikker uden, at der er muligheder for at etablere nye butikker, hvor der ikke allerede er butikker.
Nuværende butiksareal og resterende rummelighed
Nedenstående skema viser de eksisterende bruttoetagearealer i forhold til de rammer for detailhandlen som er fastlagt i retningslinje 1.7.3.
|
Eksisterende butiksareal |
Samlet ramme for nybyggeri og omdannelse til butiksformål |
Resterende rummelighed til omdannelse og nybyggeri til butiksformål |
Bymidte Friheden
|
11.460 |
20.000 |
8.540 |
Bydelscenter Hvidovre Stationscenter |
12.694 |
15.000 |
2.306 |
Bydelscenter Rebæk Søpark Centret |
3.935 |
5.000 |
1.065 |
Bydelscenter Hvidovrevejens Butikstorv |
5.965 |
7.000 |
1.035 |
Bydelscenter Avedøre Stationsby |
5.200 |
10.700 |
5.500 |
Lokalcenter Hvidovrevej Nord |
1.360 |
1.500 |
140 |
Lokalcenter Hvidovre Bymidte |
510 |
1.000 |
490 |
Lokalcenter Hvidovrevej / Glimvej |
1.451 |
2.000 |
549 |
Lokalcenter Bredalsparken |
2.879 |
3.000 |
121 |
Lokalcenter Hvidovre Torv |
620 |
2.000 |
1.380 |
Lokalcenter Kettevej |
2.641 |
3.000 |
359 |
Lokalcenter Brostykkevej/Hvidovrevej |
1.934 |
3.000 |
1.066 |
Lokalcenter Åmarken |
- |
1.000 |
1.000 |
Lokalcenter Gammel Køge Landevej |
2.552 |
3.000 |
448 |
Lokalcenter Copenhagen Business Park |
175 |
1.000 |
825 |
Områder til butikker med særlig pladskrævende varer ved Gl. Køge Landevej |
7.236 |
10.000 |
2.764 |
Enkeltstående butikker til lokalforsyning |
10.352 |
- |
- |
Total ekskl. enkeltstående butikker |
58.331 |
91.000 |
32.669 |
Tabel 1.7.d Nuværende butiksareal og resterende rummelighed
Det overordnede mål for planlægning for detailhandel er at fastholde et varieret butiksudbud i Hvidovre Nord og Friheden Bymidte for at understøtte et forsat kvalitetsfyldt byliv. Begge steder vurderes det, at de nuværende planlægningsmæssige rammer kan opfylde dette mål.
Målet om omdannelse og fornyelsen af butikslokaler sikres, ved ikke at udlægge nye rammer for detailhandel, og derved skal der ske en konvertering af utidssvarende lokaler, hvis der skal laves nye lokaler.
Endelig er der udlagt særlige muligheder for udvikling af detailhandlen i Avedøre samt mulighed for ét lokalcenter.
Konsekvenser for bymiljøet
De ændringer af detailhandelsstrukturen, der bliver mulige på grund af ovenstående retningslinjer, vurderes ikke at ændre væsentligt negativt på bymiljøet. Dette gælder også for udvidelsen af Avedøre i forhold til f.eks. Friheden Bymidte, fordi udvidelsen er afstemt med den forventede fremtidige udvidelse af boligantallet.
Afviklingen af trafikken til og fra bymidten eller bydelscentret
De ændringer af detailhandelsstrukturen der bliver mulige på grund af ovenstående retningslinjer vurderes ikke at ændre væsentligt negativt på tilgængeligheden til detailhandel. Der er i dag ikke væsentlige problemer med tilgængelighed til den eksisterende detailhandel, ligesom der ikke er boligområder, der ikke har lokal butiksforsyning.
Detailhandelsudviklingen i Avedøre vil komme til at ske i forbindelse med det nuværende bydelscenter, som ligger i tilknytning til Avedøre Station. Avedøre Station betjenes af S-tog, A-bus og almindelige busser.
Afgrænsningen af bydelscentrene i Avedøre kan gennemføres
Gennemførelse af planlægning efter retningslinje 1.7.5 kræver, at der bliver udarbejdet særskilt plangrundlag for området, dog jf. retningslinjerne. Plangrundlaget skal omfatte ny afgrænsning, evt. detailhandelsstruktur, og nye rammebestemmelser.
Særligt pladskrævende varegrupper
Butikker, der alene forhandler biler, lystbåde, campingvogne, planter og havebrugsvarer, tømmer, byggematerialer, grus, sten- og betonvarer, forhandler ifølge Planloven særlig pladskrævende varegrupper. Det fastlægges, at der kan etableres butikker, der forhandler særlig pladskrævende varer i et område langs Gammel Køge Landevej.
Borgernes nærhed til dagligvarebutikker
Det er vigtigt at borgerne ikke har langt til dagsligvarebutikker og det er vigtigt at koncentrere detailhandel i centerområderne for at opnå den synergi der opstår når flere bylivsskabende aktiviteter samles.
I Hvidovre er der en god nærhed til dagligvarebutikker. Kortet nedenfor viser de områder der via veje og stier ligger indenfor 600 m fra en dagligvarebutik. Det svarer til at godt 60% af boligerne i Hvidovre har en dagligvarebutik indenfor 600 m.
Planloven giver mulighed for at kommunerne kan tillade dagligvarebutikker til lokal forsyning udenfor detailhandelstrukturen (centerområderne). Vi vurderer, at der ikke er et væsentligt behov for at tillade dette gennem kommuneplanen, og at risikoen for at skade bylivet i centerområderne er betydelig. Derfor skal detailhandel i Hvidovre placeres indenfor detailhandelstrukturen (centerområder).