Området omkring Rødovre Station

I Rødovre Kommune har man igangsat en større højhusbebyggelse med boliger og tilhørende centerfunktioner nord for jernbanen, mens arealerne syd for jernbanen i Hvidovre har været uændret i årtier. Vi skal udnytte det momentum, der allerede er i gang til at få opgraderet stationsområdet sammen med de omkringliggende udviklingsområder. Infrastrukturen kan være med til at understøtte udviklingen, og bliver forstærket af en kommende BRT-linje langs Avedøre Havnevej.

Ved at prioritere en udvikling af Rebæk Søpark Centret og Immerkær 42 sammen med Svend Aagesens Allé i kommuneplanen, vil der ske en tiltrængt fornyelse, navnlig på butikscentrets område og ved forarealerne til Rødovre Station. Der er mange muligheder for at indtænke elementer, der giver noget tilbage til byen i dette område. Det kunne f.eks. være en mere attraktiv ankomst fra stationen, nye rekreative forbindelser mellem stationsområdet til Rebæk Søpark osv. I planlægningen for Rebæk Søpark Centret indarbejdes der en mulighed for at etablere nye sportsfaciliteter og parkeringsanlæg, mens arealerne til butikker reduceres. Der arbejdes med boliger placeret mod øst, herunder i et boligtårn i op til 12 etager.

Ejendommene på Immerkær 42 og Svend Aagesens Allé betragtes som ét samlet udviklingsområde, hvor der er mulighed for at planlægge for boliger i form af rækkehuse og etageboliger i to og tre etager, eller alternativt ikke-generende erhverv som kontorer, lager og lignende. Ny bebyggelse kan både etableres som én samlet eller flere adskilte bebyggelser.

Området vest for Rebæk Sø har i Kommuneplan 2016 været udlagt til blandet byområde, men bliver med Kommuneplan 2021 ændret til rekreativt område sammmen med resten af Rebæk Søpark.

Kort over området omkring Rødovre Station